trettioåringen

Titta här då vem som står och dricker champagne i solljuset. Jag! Jag fyllde nämligen trettio hela år förra veckan. En vän till mig frågade om jag hade nån kris. Please. Har man legat fastnaglad i sängen dagar i sträck utan att orka sig upp ens för att duscha eller äta, inte vetat om man är glad, ledsen, arg, orolig, hungrig eller trött, inte känt några som helst känslor förutom absolut tomhet, meningslöshet och ångest månad efter månad. Börjat panikgråta i mataffären för att beslutet om vilket knäckebröd man ska välja känts fullständigt oöverstigligt, önskat att varenda flygplan man ser ska krascha rakt ner i en så man slipper genomlida ännu en dag…då är det ingen kris att fylla trettio. Det är en ynnest. Det är en glädje att ha orkat stanna kvar och att få fylla något överhuvudtaget.

Trodde ni att jag skulle ordna med storfest och bjuda in alla jag känner så trodde ni fel. Det här var vad jag önskade mig som sällskap på min trettioårsdag: Skogen. Stillhet, barrdoft, mjuk mossa och gott varmt kaffe i termos.

Men först blev jag utbjuden på altanen för födelsedagsfrukost. Fina Max hade plockat vitsippor…

…skurit gurkskivorna som hjärtan och pyntat med violer i min yoghurt ❤

Kvällen innan hade vi kollat upp en vandringsled som skulle ta oss mellan platser där det förr i tiden legat stugor och dansbanor. Jag är ju väldigt förtjust i historia, speciellt sån om vanligt folk.

Och som av en slump såg vi att just denna led låg exakt tvärs över sjön mot där vi bodde! Bara in i skogen en bit. Vi bestämde oss för att paddla över med kanoten och försöka hitta den.

Smidigheten här lyckades förstås plumsa i med ena foten när hon skulle iland. Tur att man ändå kunde tänka sig en kopp varmt.

I berget satt dessutom den mest perfekta strumptorkare.

Vi hittade leden och Max dök ner i ett gammalt röse. Varför är de håliga mitt i? Någon som vet? Jag gick och klurade på detta länge.

Leden bjöd på väldigt omväxlande natur; ena stunden vandrade man förbi söta små sommartorp…

…andra böjde man sig under vildvuxna grenverk.

Efter vi traskat på ett tag började stigen leda oss rätt brant uppåt och plötsligt stod vi framför detta. Att tänka sig att människor kommit hit och dansat en gång…

Och strax ovanför det gamla danshuset fick vi denna utsikt. Vilka kvällar de måste ha haft!

Vi fortsatte ner igen och satte oss bland några svalkande tallar. Till lunch hade vi med oss lite smått och gott som vi vek in i kornbröd till wraps.

Turen fortsatte in i tätare skog och härliga saker dök upp; som denna mossbevuxna grenkamp.

Bland granarna fann vi efterrätt.

Hela fält!

Vi plockade och åt.

Har aldrig lagt märke till harsyrans vackra blommor förut, men nu.

På ett annat ställe var det fullt med granstruntar som jag kastade mig över, men det var ett misstag. Ej gott. Max däremot tyckte inte de var helt fel.

Vi vandrade vidare en god stund.

Tills det vart dags för vila.

Max la sig ner i mossan…

…medans födelsedagsbarnet sprang runt barfota i den.

Så småningom leddes vi ut ur skogen, in bland några björkar…

…och ut på en äng.

Väl hemma igen var det dags för finskumpan.

God champagne, vitsippor och ett kaffefläckat gammalt bord. Det är precis min sorts mix det.

Vi åt gott intill sjön och när solen gått ner tände vi upp inne på glasaltanen och satte oss där.

Vi spelade gamla musikgodingar, hittade nya, pratade allvar och snackade skit, drack mer champagne och smånallade ur grytan.

Till sist var det beckmörkt ute och då bryggde vi kaffe.

5 reaktioner till “trettioåringen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )